Demòcrates amb l’acte unitari pel traspàs íntegre del servei de Rodalies

Dimecres al migdia, en un acte del Govern de la Generalitat amb el món local, econòmic, polític, institucional i civil del país, amb la participació de Demòcrates de Catalunya, es va reclamar el traspàs íntegre del servei de Rodalies.

“És el moment de dir prou”, va dir el president Puigdemont, “de queixar-nos, però de dir que hem passat a l’acció com a país junts, perquè tenim raó, perquè tenim dret a fer-ho, perquè els nostres ciutadans exigeixen que ho fem i perquè estem preparats”, perquè “ja no és una qüestió de puntualitat, sinó que és una qüestió de dignitat”. Més de 300 persones van participar a l’acte, que es va fer al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat i al qual van intervenir també el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; el president de la Federació de Municipis de Catalunya, Xavier Amor, i el vicepresident de l’Associació Catalana de Municipis, Josep Caparrós.

Durant la seva intervenció, el president Puigdemont va advertir que “no serem més pacients ni comprensius amb els incompliments” del govern espanyol i d’Adif en relació amb les inversions a la xarxa ferroviària de Rodalia i Regionals de Catalunya, perquè amb la deixadesa de l’Estat “els nostres municipis i les nostres empreses perden competitivitat i oportunitats”. “A cada incompliment li correspondrà una resposta; algunes judicials, altres polítiques i altres potser de ciutadanes”, perquè “no podem continuar així”, va avisar.

Segons el cap de Govern, “hem d’actuar en defensa dels nostres interessos davant la justícia”, a qui “hem d’exigir celeritat, independència i defensa del bé comú”. A més, hem d’exhibir “unitat fins a aconseguir els objectius finals”, perquè “una de les millors fortaleses que té aquest país és quan es posa a caminar junt”, i “preparar-nos amb coordinació amb tothom per controlar i gestionar els serveis bàsics ferroviaris”.
Recurs contenciós administratiu contra Adif
El Govern va anunciar que el proper 28 de novembre el Govern presentarà un recurs contenciós administratiu davant l’Audiència Nacional contra l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) perquè “sigui instada a invertir d’una vegada per totes, perquè la Generalitat és titular d’un servei impossible”. L’obertura de la via judicial arriba després que l’Adif no atengués el requeriment previ que l’Executiu va presentar al juliol instant-lo a realitzar les actuacions necessàries per garantir un servei en condicions. I és que no només no s’ha executat el Pla de Rodalies 2008-2015 (s’ha executat només un 10 per cent dels 4.000 milions d’euros pactats), sinó que el 2015 només es va executar un 26 per cent dels pressupostos i de gener a juny d’enguany només s’ha executat el 9 per cent del pressupost de tot el 2016. I només estan en servei un 4,1% de les actuacions previstes al Pla d’inversions que es va pactar l’any 2013 i que identificava les mancances de la xarxa i planificava les actuacions a dur a terme per corregir-ho.

La manca d’inversió d’Adif al sistema de Rodalies de Catalunya ha comportat un deteriorament important del servei ferroviari. Entre 2012 i 2016 hi ha hagut 1.597 incidències vinculades al mal estat de la infraestructura, en què s’han vist implicats 45.392 trens i més de 5,6 milions d’usuaris. I la puntualitat ha passat del 94 al 86 per cent a Rodalies i del 58 al 47 per cent al servei de Regionals. Una xifra que contrasta amb la de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que és del 99 per cent.
Assistents

213 alcaldes d’arreu del país van participar en l’acte, al qual també van assistir els presidents de les quatre diputacions; presidents de cambres de comerç; el president del Port de Barcelona; els presidents d’Òmnium Cultural, l’Assemblea Nacional Catalana i l’Associació de Municipis per la Independència; presidents de cambres de comerç; sindicats; diputats de la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, entre els quals, el diputat demòcrata Carles Prats, i plataformes i entitats vinculades amb la reivindicació (l’Associació per a la Promoció del Transport Públic; el col·lectiu pqnoensfotintre, i la Plataforma d’Usuaris Portbou-Barcelona), entre d’altres.